Viewing entries in
een mening hebben

Comment

Frauke Jemandbrief 181: Aan de heer Fr. De Meester ofte Dikke Freddy

Beste Lezer,

Voor één keer maak ik een uitzondering en richt ik mij in het bijzonder tot één lezer, en dat is de heer Fr. De Meester wiens brieven ik hier en daar in krant of tijdschrift terugvind. Met een kwinkslag legt hij vaak de vinger op de wonden van de burger met een kleine beurs.

Beste Fr. De Meester, of mag ik Dikke Freddy zeggen,

Onlangs schreef u een brief aan minister van Sociale Zaken Fr. Vandenbroucke, u had het over zijn interventies t.a.v de ziekenkassen, en dat ze zich zullen moeten heruitvinden. Het meest stoorde u echter de verregaande digitalisering van die dienstverlening en u bood een goedkoop alternatief: de heruitvinding van de gele kleefbriefjes. Dat was goed gevonden, tenminste voor wie zin voor humor heeft. Maar ik had de indruk dat de minister zelf daar allerminst om kon lachten, of was zijn antwoord een vals bericht gemaakt met A.I? Een mens zou het begot niet meer weten.

Hoe dan ook, van gevoel voor humor was geen sprake, integendeel: de minister raadde u aan om dringend werk te maken van “vertrouwd geraken met de digitale wereld.”

Zelf heb ik het ook erg moeilijk met de snelle digitalisering, en dit niet alleen bij de ziekenfondsen. Je hebt een arsenaal aan codes voor alles en nog wat nodig om toegang te hebben tot je eigen hebben en houden. En oh wee indien je één van die codes kwijt of vergeten bent! En misschien leert men nu op school werken met al deze digitale middelen, ik hoop het tenminste, want ik hoor veel spreken over nederlands en wiskunde leren maar weinig over digitalisering.

foto Herman Baert

De vergeten groepen echter zijn wij die geboren zijn in een tijd waarin nog geen sprake was van computers: wij moeten ons door gissen en missen een weg banen in de doolhof van ‘online documenten’. En niet alleen kosten al deze digitale spullen stukken van mensen, indien je er een cursus zou willen voor volgen kost dat ook nog een rib uit je lijf.

En jawel, er zijn allerlei bereidwillige sujetten die via mail of telefoon aanbieden om je te helpen met je bankzaken of de documenten van de overheid enz… Ze willen zelfs aan de deur komen, maar liefst krijgen ze dan ook meteen de code van je bankkaart. Want beste Freddy, indien ik even amicaal mag zijn, ik weet niet of je je luttele centen al kwijt bent geraakt aan phishing? Neen, ik heb het hier niet over vissen, mocht je me verkeerd verstaan, of toch wel: beschouw het als naar je geld vissen. Vandaag nog kreeg ik iemand van een bank aan de lijn die beweerde dat er geld van mijn rekening was afgenomen en dat zij dat kon in orde brengen mits…ja juist: de code…Wij die ooit leerden om de mensheid te vertrouwen en al blij zijn dat we eens een menselijke stem horen aan de telefoon, zijn geneigd daarvoor ons hebben en houden te verkopen. Opgepast dus beste (met permissie) vriend, want van de digitale wereld kan je nog blutter worden.

Maar dat je vraag naar meer menselijkheid in de bureaucratie niet zo uit de lucht gegrepen is, heeft zelfs de overheid begrepen: blijkbaar zou zelfs die via een echt, tastbaar loket moeten bereikbaar blijven. We kunnen enkel maar hopen dat de banken, de ziekenkassen en allerlei diensten deze stelregel volgen en het loket heruitvinden.

Trouwens - nog even van ziekenkassen gesproken: ik denk dat het voor u de hoogste tijd is om de heer Mattias Diependaele via een brief op de rooster te leggen, nu hij zich opwerpt als zieltjeswinner voor de Onafhankelijke Ziekenkas. En ik die dacht dat ‘zieltjes winnen’ iets was uit de tijd van de gele kleefbriefjes…

Zieltjeswinnerij blijkt, digitaal of niet, van alle tijden.

Beste Freddy, laat u niet ontmoedigen door onze politiekers die menen u te moeten terechtwijzen, voor zover ik weet leven we nog altijd in een land van vrije meningsuiting.

Mvg,

Frauke J.

 

 

Comment

Comment

Fraukebrief 169 : Wanneer ook de ziekenhuizen sluiten : Gaza

Beste Lezer,

Nog maar net had ik u onderhouden over het Vlaamse ziekenhuis waar ik me enkel zorgen hoefde te maken over het beddenvervoer in de gangen (fraukebrief 168) of mijn blik werd getroffen door de titel van een nieuwsbericht: ”Laatste ziekenhuis in noordelijk Gaza sluit de deuren”.

Het is nooit mijn bedoeling geweest u te overvallen met alle slechtnieuwsberichten uit de wereld; wanneer echter in Gaza de ziekenhuizen worden gebombardeerd of bedreigd, wanneer mensen worden neergeschoten bij de schaarse voedselbedeling, wanneer in een conflict niets of niemand wordt ontzien, zelfs niet de kinderen - die massaal sterven - dan kan ik niet anders dan mijn afgrijzen daarover met u te delen.

Mijn onmacht ook.

Foto H.Baert

Naast veel woede en tranen vloeien ook veel woorden over deze misdaden tegen de mensheid. Als de leiders van een volk, dat niet zo lang geleden zelf een genocide meemaakte, dergelijke misdaden begaan, dan beroert dat heel veel mensen. Veel politieke leiders aarzelen met de veroordeling en terechtwijzing ervan omwille van het feit dat het volk van het huidige Israël ooit zelf een bijzonder groot slachtoffer was.

Een column uit diezelfde krant, waarin een psychiater zich de vraag stelt waarom mensen steeds hetzelfde trauma willen herbeleven, gaf mij een beter inzicht. Ze zag in haar dagelijkse praktijk hoe slachtoffers van traumatische ervaringen in staat zijn, zij het soms onbewust, om op hun beurt dit soort trauma’s zelf te veroorzaken. “Herhalingsdwang is demonisch”, citeert ze Freud.

Zij trekt een parallel met het onnoemelijke leed dat de Joden werd aangedaan en dat nu zijn herhaling vindt in het al even onnoemelijke leed van de Palestijnen.

Deze keer, beste lezer, kunnen we niet zeggen dat we het allemaal niet geweten hebben, want we worden dagelijks geconfronteerd met schrijnende beelden. Deze keer komt het volk wel op straat en uit zijn ongenoegen over de gang der zaken. Ook deze keer kunnen we ons de vraag stellen wat onze politieke leiders tegenhoudt om standpunten in te nemen.

Is het enkel het delicate slachtofferschap van een volk destijds, of zijn er meer redenen waarom men eerder op de rem staat dan duidelijk stelling te kiezen?

Je hoeft niet geleerd te zijn om te kunnen voorspellen wat deze traumatische ervaring op haar beurt met de nog overblijvende Palestijnse kinderen en jongeren zal doen.

Mvg

Frauke J.

 

 

Comment

Comment

Frauke brief 25: Is kiezen verliezen?(5)

De wenskaart

 

Beste Lezer,

Wanneer ik de aanplakbrieven op borden in tuinen, velden en aan de ramen zie krijg ik ‘een onweerstaanbare drang’ om ook mijn persoonlijke kleine affiche te maken. Ze is niet groter dan een postkaart. Neen: liever geen foto van mezelf op de briefkaart, ik hou me liever ver van camera’s. Ook geen scheldpartij noch leugens over andere partijen omdat ik u, lezer, dan zou bedriegen. Gezien de beperkte plaats kan elke postkaart maar enkele bescheiden wensen bevatten. Ik spreek van wensen, en niet van beloftes, om de goede reden dat ik partij noch partijlid ben maar een gewone burger. Waarom zou er naast de verkiezingspanelen ook geen paneel met wensen van gewone burgers mogen staan? Je zou dan kunnen nagaan of wensen en beloftes overeenkomen. Alles kan gezegd, kan getekend worden op het kieswensbord van de burger.

Frauke_Verkiezing-1-2.jpg

In plaats van één groot aanplakbiljet hang ik dan om de zoveel dagen een postkaart naast mijn vorige postkaart. Op die manier kom ik toch aan één groot aanplakbord bestaande uit vele wenskaarten. Elke postkaart bevat slechts enkele bescheiden wensen over een thema dat van groot belang is, en dit niet enkel in verkiezingstijd.

Het motto van mijn wensencampagne is: ‘Een Niemand is ook Iemand’

 

Mvg,

 

Fr. Jemand

 

 

 

Comment

Comment

Frauke brief 24: Is kiezen verliezen? (4)

Beloftes

 

Beste Lezer,

Waar was ik gebleven? Ach ja: bij de aanplakborden, de lachende gezichten en de mooie beloftes. Wanneer je de borden bekijkt lijkt het wel je eigen roze vakantiegeld- droom. In de periode vooraleer het vakantiegeld toekomt droom ik wekenlang wat ik er allemaal mee kan doen. En hoewel veelbelovend, toch kom ik met vakantiegeld vaak bedrogen uit, of liever: het is veel rapper op dan in mijn grootse dromen. Soms is het maar net voldoende om eerder veroorzaakte gaten in mijn financies opnieuw te vullen.

Frauke_Verkiezing-20.jpg

Ik vermoed dat dit voor politici en hun partijen in de periode voor de verkiezingen niet anders is. Laatst zag ik in de krant dat een bureau de rekening maakte van wat beloftes de partij zouden kosten. Heel netjes rekenden ze voor hoeveel elke beloftevolle slogan zal kosten wanneer één of andere partij aan het bewind komt. Er werd daarbij geen rekening gehouden met de nog te delgen financiële putten. Geloof me vrij: er zijn er die meer dan het vakantiegeld opdoen.

En toch vind ik dat het ons er niet van moet weerhouden om te dromen, het is uit dromen dat er soms iets nieuws of iets anders wordt geboren. Misschien helpen dromen zelfs om ongekende wegen te bewandelen en gemaakte schulden in te lossen.

Maar dromen is nog iets anders dan beloven. ‘Belofte maakt schuld’ zegt het spreekwoord ‘..en wie ze niet vervult…’. Wanneer een belofte niet nagekomen wordt voel je je bedrogen. Ik toch.

Wanneer ik er dieper over nadenk, beste lezer, dan kies ik: voor grootse dromen en realistische beloftes.

 

Mvg, 

Fr. Jemand

Comment

Comment

Fraukebrief 23: Is kiezen verliezen?(3)

‘De aanplakborden’

Beste Lezer,

Iedere mens heeft wel een favoriete bezigheid. In verkiezingstijd is dat voor mij: aanplakborden bekijken. Aanplakborden horen bij verkiezingen als boter bij de vis, als hamer bij aambeeld…

Frauke_Verkiezing-24.jpg

Ik hou van die grote grove lege borden die plompverloren in straten en wijken staan. Eerst zijn ze bruin en leeg met hier en daar nog een rest affiches van vorige verkiezingen. Even later zijn ze beplakt met netjes gegroepeerde kleurenvlakken, kleur bij kleur elk in zijn vak. Het zijn kleuren die passen bij een bepaalde partij: blauw naast blauw, rood naast rood, groen bij groen, oranje boven oranje enz…. Nu ziet dat er allemaal netjes uit, maar het is ooit anders geweest. Ik herinner me nog hoe plakploegen ’s nachts op pad gingen en op de uitkijk stonden om de affiches van de ene partij meteen te overplakken met eigen affiches. Na enkele weken stond zo een bord bol van de laagjes opeengeplakte glimlachende gezichten. Maar nu zijn de regels de regels.

Ik hou ook van de veelbelovende gezichten op de affiches, ze kijken me vriendelijk aan. Voor even mag je in de weken voor de verkiezingen in het sprookje geloven. Belastingvermindering hier, werkduurverkorting daar, gratis zorg voor (bijna) iedereen, pensioenen omhoog, onderwijs vol van gelijke kansen,…

Het is leuk om even mee te dromen. En toch verschijnen na een tijd hier en daar schoonheidsvlekken op de borden. Je hebt het wellicht ook al gezien: bijgetekende snorren en brillen, scheldwoorden al dan niet in graffiti. Er zijn zelfs mensen die het nodig vinden om onverbloemd hun mening bij een politicus te schrijven.

Netjes is het niet maar het geeft wel wat extra jus aan een kiescampagne.

Wat jij, lezer?

Ga jij straks ook op verkiezingsbordenwandeling door jouw stad of dorp?

 Mvg,

 Fr. Jemand



 

Comment

Comment

Fraukebrief 21: Is kiezen verliezen?

Beste Lezer,
 
‘De… is begonnen’ hoorde ik enkele maanden geleden een nieuwslezer zeggen. Ik had maar met een half oor geluisterd, was nog in de keuken bezig, en dacht dat er een oorlog was uitgebroken. Op de achtergrond klonken woorden die op oorlogstaal leken: het ging over ‘barricades opwerpen’ , ‘de juiste wapens gebruiken’, ‘onze tegenstander’ enz…Het duurde dus even vooraleer ik doorhad dat de journalist het over de opstart van de kiescampagne had.

Frauke_Verkiezing-3.jpg

Sinds die dag ben ik alert voor verkiezingstaal. Hoe ik dat merk, en of ik misschien bij één of andere partij ben aangesloten, vraagt u zich wellicht af. Maar nee, niets van dit alles. Wanneer je goede voelhorens hebt, dan zie je en hoor je dat er iets op til is. 
Om te beginnen wordt de toon van onze politici bitsiger. Ze spreken over ‘sommige politici die er een puinhoop van hebben gemaakt’ of over ‘slecht beleid door bepaalde partijen’. Maar bij ‘sommige’ en ‘bepaalde’ hebben ze wel degelijk iemand of een partij in gedachten.

De politici spreken ook meer gehaast. Tijdens rondetafelgesprekken zitten ze meteen in de verdediging, ook al valt er op dat ogenblik niets te verdedigen.

Naast dat steekspel is er nog iets bijzonders: de thema’s waarover ze spreken. Neem nu ‘het klimaat’: dat staat hoog op de lijst van te bespreken thema’s. De kunst is om zeer geloofwaardig over te komen en dat doe je bij voorkeur door het klimaatvoorstel van een ander af te keuren.

Zo zijn er nog enkele belangrijke thema’s, zoals de vluchtelingenproblematiek en criminaliteit (drugs en veiligheid in het bijzonder). Zelden wordt gesproken over de inhoud van het thema bv. wat hebben wij te doen als burgers? Hoe kunnen we hiermee omgaan? Neen: ze spreken in termen van goed en kwaad, zwart of wit. Wat heeft de voorganger fout gedaan en wat doe ik beter? Ja, ook daar is het motto ‘wat we zelf doen doen we beter’.

Maar wat als wij straks voor ‘de goei’ kiezen en zij de volgende dag een verbond sluiten met ‘de slechten’? Ik vraag mij altijd af hoe ondanks al het gekibbel en zelfs geruzie die partijen de brokken lijmen en, meer nog: meteen ook opnieuw vriendjes kunnen worden. Wanneer ik zie hoe moeilijk het al is om samen met buren een feest te organiseren, dan ben ik er verbaasd over hoe al die kibbelende partijen meteen kunnen samenwerken, zelfs samen een gewest, een land besturen.
Ik heb altijd gedacht dat je goed moet overeenkomen om te kunnen samenwerken.  

Wat dacht jij, lezer?


Mvg,
 
Frauke J.
 

Comment

Comment

Deze Frauke brieven zijn een verder zetting van een project dat in 2011 ontstond (zie onderstaande tekst voor duiding van het project).

In een vorige zoektocht naar ‘een stem’ (Kruidtuin 2017) werd via foto’s verslag uitgebracht van een muurkranten actie in de stad.

In een nieuwe zoektocht naar een eigen stem bieden de foto’s van Herman Baert ondersteuning en illustratie bij het woord.

Comment